Sunday 9 August 2015

Resepi Puding Roti Karamel Yang Mudah dan Sedap

Teks: Najihah Abdul Mutalib
Foto: Najihah Abdul Mutalib



Assalamualaikum.

Seperti dijanjikan, kali ni saya nak share resepi Puding Roti Karamel yang sangat mudah untuk dibuat dan sedap pula rasanya. Dah lama saya teringin nak cuba buat Puding Roti Karamel ni tapi selalu je terlepas. Malam tadi kebetulan saya tengok roti kat rumah ni dah nak tamat tempoh, jadi terpaksa la saya buat juga sebab sayang pula tengok roti tu.

Saya pun mula lah google resepi. Alhamdulillah terjumpa resepi ni kat blog Azie's Kitchen. Bila saya tengok bahan-bahan dia amat mudah dan semua dah ada didapur saya, jadi saya pun cubalah membuatnya malam tadi. Memang menjadilah walau pertama kali buat dan rasanya juga sangat sedap. Macam puding karamel biasa tu. Ok tanpa membuang masa jom lita tengok bahan-bahannya.

Bahan Untuk Karamel dan Cara Membuatnya:

4 sudu besar gula pasir
2 sudu besar air suam


Panaskan gula hingga keperangan, kemudian masukkan air suam. Kacau seketika sehingga sebati, tiada ketulan. Kemudian tuangkan ke dalam loyang, ketepikan.

Bahan Untuk Puding dan Cara Membuatnya:

4 Keping Roti
1 cawan air suam
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat
3 biji telur
1 sudu esen vanilla



Pertama sekali carik-carikkan roti kemudian masukkan ke dalam blender. Masukkan air suam, susu cair dan susu pekat. Mesin bahan-bahan tadi sehingga sebati selama 2-3 minit.
Seterusnya, pecahkan telur ke dalam mangkuk. Kacau sedikit kemudian masukkan esen vanilla. Masukkan campuran telur dan esen vanilla ni ke dalam blender yang ada bahan-bahan roti tadi dan kisar lagi selama 1-2 minit.

Sementara itu, panaskan periuk kukusan. Tuang bahan-bahan tadi ke dalam loyang yang berisi air gula perang/karamel tadi. Seterusnya kukus selama 20-30 minit. Saya kukus malam tadi selama 30 minit. Angkat dan biarkan sejuk seketika. Malam tadi saya masukkan ke dalam peti sejuk sebab nak cepat tapi tak lama, sekejab je. Bila dah agak sejuk, terbalikkan puding tadi dan siap sedia untuk dipotong dan dihidangkan.

Selamat mencuba ya!

Sambil menunggu masa untuk makan puding roti tu, apa kata kita tengok video ini dulu. Jangan lupa like dan share ya. Terima kasih!